De 7 personlige kompetencer

IDÉGRUNDLAG

GIMLE's idégrundlag er det hele "grundtvigianske" menneske.

Det vil sige, at undervisningen altid skal tilrettelægges, så den tilgodeser alle sider af deltagerens
person - både de bløde og de hårde kvalifikationer.

Målet for, at dette opnås, er de syv personlige kompetencer.

At arbejde med de personlige kompetencer indebærer, at den enkelte ser og styrker sine svage sider,
erkender de stærke og dernæst bruger sine kompetencer aktivt.

Kortuddannede, ufaglærte, langtidsledige, uafklarede unge og ældre skal overkomme personlige
barrierer - som reelt er udtryk for svage personlige kompetencer - for at komme videre, herunder
tilbage på arbejdsmarkedet. Det er GIMLE's opgave at hjælpe deltagerne til at identificere disse
barrierer, som kan være faglige, personlige, sociale, og ved at insistere på opmærksomhed på alle
syv personlige kompetencer - hele personen - har man mulighed for at "opdage" sine barrierer og
tage realistiske skridt til at overkomme dem og udnytte sine muligheder.

1: Handle og valgberedskab.
Det kvalificerede valg træffes tit på baggrund af diskussion og samtale. Et valgfølges ofte af en
handling. Det kræver selvtillid og selvværd. Gennem vejledning og samtale støttes og inspireres
deltagerne til at afklare deres ønsker og muligheder i arbejde eller uddannelse.
Stikord for handle- og valgberedskab er bla. omstillingsparat, fleksibel, initiativ.
2: Historisk og social kompetence.
Historisk kompetence drejer sig om at forstå sin egen placering i samfundet: samfundsforhold og
traditioner - herunder ikke mindst det danske folkestyre, den demokratiske tradition, grundloven
samt rettigheder og pligter på arbejdsmarked og i uddannelse.
Stikord for social kompetence er samarbejdsevne, omsorg, troværdighed, demokrati
3: Kommunikation og tolerance.
Evnen til at kommunikere drejer sig ikke kun om at kunne tale, læse og skrive, men også om
tolerance og åbenhed over for det anderledes - for de kulturforskelle, der hindrer forståelsen. At
kunne skrive en god ansøgning og klare en jobsamtale er en del af denne kompetence. At se
fordomsfrit på sin egen faglighed og traditioner øger ens muligheder for job og uddannelse.
4: Musisk æstetisk kompetence.
Det musiske og det æstetiske er områder, som helt fundamentalt er med til at fremme livsglæden,
både for kursisten selv og vedkommendes familie og omgangskreds. Men det er også en vigtig
kompetence i forhold til kreative fagområder (grafiske, reklame- og forlagsbranchen, medier,
undervisning m.fl.)
5: Krop og bevægelses kompetence.
Det er vigtigt at have et bevidst forhold til kroppen. Arbejdsstillinger, sport, motion, ernæring og
sundhed er blandt emnerne. Denne viden er vigtig for en selv, men også for dem, man har ansvar
for, f.eks. som forældre. Kropsbevidsthed er noget med kropssprog, som vi alle ved, betyder noget,
når man skal stå fremtog præsentere sig for en stor forsamling eller en lille kreds til jobsamtale.
6: Økologisk kompetence.
Det drejer sig om at se sammenhænge mellem menneskelig aktivitet og naturens kredsløb.
Økologisk bevidsthed og grønne kvalifikationer. Problemer og muligheder, som påkalder sig
stigende opmærksomhed og giver nye arbejdspladser og normer.
7: Teknologisk kompetence.
Her ligger de konkret faglige / håndværksmæssige kvalifikationer, som et forløb giver- faglig
bevidsthed og viden om den teknologiske udvikling og relationerne mellem teknologi og
menneske.


Daghøjskolen Gimle
Frederiksgade 78C
8000 Aarhus C

Skoleleder: Torben Dreier

Telefon: 87464500

Mail: kontakt@gimle.eu

CVR: 19063046


Medlem af Fora