Kursusprofil

KURSUSPROFIL

Alle kurser indeholder tre hovedtemaer (der hver for sig dækker en eller flere af de personlige
kompetencer):

Personlig udvikling ("de bløde kvalifikationer"')
Styrkelse af den enkeltes selvtillid, evne til at samarbejde, gåpåmod, accepten af det anderledes og
omstillingsparat er vigtige kompetencer på et hurtigt skiftende arbejdsmarked. Ofte er det også
netop disse evner, folk har behov for at få opfrisket, hvis de kommer fra fx lang tids ledighed. Det
er især de første tre personlige kompetencer, der omfatter disse ting, og de er reelt en forudsætning
for optimale resultater af vejledningen og kursets faglige indhold. Styrkelsen af netop disse
kompetencer kan ikke skemalægges som fag eller temaer. De er resultat af den proces, som den
enkelte deltager gennemgår.

Vejledning og afklaring
Kursuslederen skal sikre sig, at alle deltagere gør sig tanker og tager beslutninger om tiden efter
kurset. Handle- og valgberedskabet udmønter sig i afklaring og planlægning støttet af den fælles og
individuelle vejledning, der er en integreret del af hele forløbet.
Det, hver enkelt deltager gør, når han eller hun forlader kurset, bør være udtryk for et aktivt valg.

Færdigheder ("hårde kvalifikationer"')
Færdigheder skal både forstås som håndelag og som special-viden. Det kan dreje sig om kendskab
til psykologiske teorier, gode evner til at tale og skrive dansk eller beherskelse af tegneteknikker.
Teknologisk og økologisk kompetence følger ofte af faglighed, men når vi taler om musik og
bevægelse som de faglige elementer, er det jo krops- og bevægelsesbevidsthed og de kreative og
musiske kompetencer, der styrkes. Det vigtige er, at deltagerne afprøver / lærer at beherske
"værktøjer", så de får et indtryk af, hvad man skal kunne i et bestemt job eller en bestemt
uddannelse, og om de har lysten og evnerne til et bruge dem i fremtiden.


Daghøjskolen Gimle
Frederiksgade 78C
8000 Aarhus C

Skoleleder: Torben Dreier

Telefon: 87464500

Mail: kontakt@gimle.eu

CVR: 19063046


Medlem af Fora